Jedne z największych wiodących światowych marek, takich jak Apple, Google, Samsung i GE, szybko przyjęły podejście Design Thinking.
Design Thinking jest aktualnie nauczany na wiodących uniwersytetach na całym świecie, wliczając w to Stanford, Harvard oraz Massachusetts Institute of Technology.
Ale czy wiesz, czym właściwie jest Design Thinking? I dlaczego staje się tak popularny? W dzisiejszym artykule zastanowimy się i wyjaśnimy czym zajmuje się Design Thinking i w jaki sposób mądrze wykorzystać go w swoim biznesie!

 

Czym jest Design Thinking i dlaczego staje się tak popularny?

 

Design Thinking obraca się wokół głębokiego zainteresowania rozwojem zrozumienia ludzi, dla których projektujemy produkty lub usługi. Pomaga nam obserwować i rozwijać empatię wobec użytkownika docelowego. Design Thinking pomaga nam w kwestionowaniu problemów, założeń i implikacji. Design Thinking jest niezwykle przydatny w rozwiązywaniu problemów, które ponownie identyfikujemy koncentrując się na człowieku. Zakłada tworzenie wielu pomysłów podczas sesji burzy mózgów i przyjęcie praktycznego podejścia do prototypowania i testowania. Myślenie projektowe obejmuje również ciągłe eksperymentowanie: szkicowanie, prototypowanie, testowanie i wypróbowywanie koncepcji i pomysłów.

 

Fazy ​​myślenia projektowego

 

Obecnie stosuje się wiele wariantów procesu Design Thinking, które mają od trzech do siedmiu faz, etapów lub trybów. Jednak wszystkie warianty Design Thinking są bardzo podobne. Wszystkie warianty myślenia projektowego uosabiają te same zasady, które zostały po raz pierwszy opisane przez laureata Nagrody Nobla Herberta Simona w The Sciences of the Artificial w 1969 roku. W tym artykule skupimy się na pięciofazowym modelu zaproponowanym przez Instytut Wzornictwa Hasso-Plattner Stanford. 

 

Pięć faz myślenia projektowego, według Stanford, przedstawia się następująco:

 

  • Empatyzuj ze swoimi użytkownikami
  • Zdefiniuj potrzeby użytkowników, ich problem i spostrzeżenia
  • Idealizuj poprzez kwestionowanie założeń i tworzenie pomysłów na innowacyjne rozwiązania
  • Twórz prototypy aby rozpocząć tworzenie rozwiązań
  • Testuj prototypy rozwiązań

 

Ważne jest, aby pamiętać, że pięć powyższych faz, etapów lub trybów nie zawsze pozostają sekwencyjne. Nie muszą podążać za żadną określoną kolejnością i często mogą występować równolegle bądź się powtarzać. Biorąc to pod uwagę, nie należy rozumieć faz jako procesu hierarchicznego lub krok po kroku. Zamiast tego powinieneś spojrzeć na nie jako fazy przyczyniające się do innowacyjnego projektu, a nie kolejnych kroków.

 

 

Pozbądź się zakorzenionych wzorów myślenia

 

Czasami najprostszym sposobem na zrozumienie czegoś niematerialnego, takiego jak myślenie projektowe, jest zrozumienie, czym ono nie jest.

 

Ludzie naturalnie rozwijają myślenie wzorując się na powtarzających się czynnościach i powszechnie dostępnej wiedzy. Pomagają nam one w szybkim stosowaniu tych samych działań i wiedzy w podobnych lub znanych sytuacjach, ale mają również potencjał, aby uniemożliwić nam szybki i łatwy dostęp do nowych sposobów widzenia, rozumienia i rozwiązywania problemów. Te wzorce myślenia są często określane jako schematy, które są zorganizowanymi zbiorami informacji i relacji między rzeczami, działaniami i myślami, które są stymulowane i inicjowane w ludzkim umyśle, gdy napotykamy pewne bodźce środowiskowe. Pojedynczy schemat może zawierać ogromną ilość informacji, ponieważ stymulowany jest automatycznie, przez co może utrudniać lub uniemożliwiać dostrzeżenie innych sposobów rozwiązywania problemów. Innowacyjne rozwiązywanie problemów nazywane jest również „myśleniem poza pudełkiem”.

 

Przykład rozwiązywania problemów metodą Design Thinking

 

Myślenie poza pudełkiem może zapewnić innowacyjne rozwiązanie problemu, jednak może być też prawdziwym wyzwaniem, ponieważ naturalnie rozwijamy wzorce myślenia, które są wzorowane na powtarzalnych czynnościach i powszechnie dostępnej wiedzy, która nas otacza.

 

Kilka lat temu doszło do incydentu, w którym kierowca ciężarówki próbował przejechać pod niskim mostem. Nie udało mu się i ciężarówka mocno utknęła wewnątrz tunelu. Kierowca nie mógł kontynuować jazdy ani wycofać się. Historia mówi, że gdy ciężarówka utknęła, spowodowało to ogromne problemy z ruchem drogowym, przez co personel ratunkowy, inżynierowie, strażacy i kierowcy ciężarówek zebrali się, aby opracować i wynegocjować różne rozwiązania dotyczące usunięcia uwięzionego pojazdu. Ratownicy zastanawiali się, czy rozebrać ciężarówkę na części lub odłupać części mostu. Każdy mówił o rozwiązaniu, które pasowało do jego poziomu wiedzy specjalistycznej.

Chłopiec przechadzający się i obserwujący intensywną debatę spojrzał na ciężarówkę, na most, a potem spojrzał na drogę i powiedział nonszalancko: „Dlaczego nie wypuścić powietrza z opon?”.  Po przetestowaniu rozwiązania ciężarówka była w stanie swobodnie jechać, ponosząc jedynie szkody spowodowane początkową próbą przejechania pod mostem.

 

Opowieść symbolizuje zmagania, z którymi się borykamy, gdzie często najbardziej oczywiste rozwiązania są najtrudniejsze do osiągnięcia ze względu na narzucone nam ograniczenia, które wypracowaliśmy na przestrzeni lat swojego życia.

 



Już w następnym tygodniu ukaże się druga część naszego artykułu dotyczącego sposobu myślenia jakim jest Design Thinking. Serdecznie zachęcamy do subskrypcji!