Wszyscy zdajemy sobie sprawę jak ciężkie jest prowadzenie własnej działalności. Czasem stoimy jednak przed trudnym wyborem - czy sprzedać swoją firmę, a jeśli tak, to jak to zrobić? W dzisiejszym artykule omówię sprzedaż przedsiębiorstwa w 6 krokach!

 

Sprzedaż przedsiębiorstwa w 6 krokach

 

Konkurencja rośnie w siłę, Twój biznes podupada, a Ty nie masz pomysłu na jego uratowanie? Taka sytuacja dopada nawet co trzeciego przedsiębiorcę. Jak poradzić sobie ze sprzedażą przedsiębiorstwa, na co zwrócić szczególną uwagę i jak wygląda proces krok po kroku? Zachęcamy do dalszego czytania - postaramy się wyczerpująco odpowiedzieć na każde Twoje pytanie!

 

1.Jak wygląda proces sprzedaży przedsiębiorstwa?

 

Według polskiego prawa, każda firma (niezależnie od wielkości), może być przedmiotem obrotu prawnego. W zależności od tego, co chcemy osiągnąć, sprzedaż przedsiębiorstwa możemy podzielić na dwa sposoby:

 

  • sprzedaż całego przedsiębiorstwa,
  • sprzedaż zorganizowanej i wyodrębnionej części.

 

Jeżeli zakładasz sprzedaż jedynie części przedsiębiorstwa, musisz brać pod uwagę przede wszystkim jej samodzielność - musi być w stanie realizować konkretne zadania gospodarcze w sposób niezależny.
Jednak w przypadku sprzedaży zarówno części jak i całości przedsiębiorstwa, niezbędne jest spełnienie pewnych warunków, przy zachowaniu określonych procedur. Na początek upewnij się, że wszystkie składniki sprzedawanego przedsiębiorstwa faktycznie należą do jej właściciela, czyli Ciebie. W przeciwnym razie nie będziesz w stanie sprzedać czegoś, co oficjalnie do Ciebie nie należy.

 

2. Wycena majątku

 

Musisz brać pod uwagę fakt, że Twoja osobista wycena przedsiębiorstwa i kwota, która byłaby dla Ciebie satysfakcjonująca, najpewniej nie pokryje się z faktyczną ceną rynkową, jaką otrzymasz po zakończeniu transakcji. Dlatego gdy już upewnisz się, że wszystkie części przedsiębiorstwa należą w pełni do Ciebie, musisz zadbać o ich jak najbardziej rzetelną i skrupulatną wycenę.

 

Pamiętaj, że na wartość Twojego przedsiębiorstwa nie składają się jedynie te składniki majątku, które warto wycenić - ruchomości czy nieruchomości. Równie ważne są także technologie i produkty, których używasz w swojej firmie, a nawet sama ich marka i jej renoma. Lepszy sprzęt powoduje stanowczy wzrost kwoty, jaką możesz otrzymać za swój biznes.

 

3. Uporządkowanie dokumentacji

 

Jak prowadziłeś dokumentację swojej firmy?
Rzetelne i dokładne prowadzenie dokumentów w zakresie finansowym znacznie ułatwi zawarcie atrakcyjnej finansowo umowy sprzedaży w chwili, gdy zdecydujesz się na sprzedaż!

 

Przejrzysta dokumentacja to najlepsze świadectwo tego, w jaki sposób prowadziłeś swój biznes. Braki w fakturach zakupowych czy nie wystawianie umów nawet w najdrobniejszych ustaleniach to czynniki, które mogą zmniejszyć wartość firmy bardzo drastycznie. Potencjalny kupiec może użyć ich jako główny argument negocjacji, który może być dla Ciebie pozytywny lub negatywny.

 

W przypadku ogromnych zaniedbań dużo ciężej będzie Ci uporządkować dokumentację przed kontaktem z inwestorami, warto więc podejść do sprawy perspektywicznie i prowadzić dokumentację tak, by stała się wizytówką Twojego przedsiębiorstwa.

 

 

4. Strategia dalszego rozwoju

 

Przed sprzedażą przedsiębiorstwa warto zastanowić się i spisać potencjalną strategią dalszego rozwoju Twojego biznesu. Najczęściej pomijamy ten krok, ponieważ przenosimy swoją uwagę do innej branży lub zupełnie wycofujemy się z jakiejkolwiek własnej działalności gospodarczej. Posiadanie nawet krótkodystansowej strategii pozwoli na ukazanie Twojego biznesu w stanowczo lepszym świetle i pozytywnie wpłynie na jego finalną wycenę. Dobrze skonstruowana strategia będzie dowodem na to, że Twoja firma była prowadzona poważnie i z myślą o nieustannym rozwoju, przy okazji dając potencjalnemu inwestorowi bazę, na której będzie mógł budować własną wizję przyszłości zakupionej firmy.

 

5. Przygotowanie umów i analiza ofert

 

Przygotowanie umów i analiza ofert aktualnie istniejących na rynku może być trudna i zajmować wiele Twojego cennego czasu. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy doradcy , który pomoże Ci dokładnie przeanalizować uzyskane oferty zakupu oraz skrupulatnie zbada zapisy w umowach przewidzianych do podpisania na etapie realizacji transakcji.

 

Podczas podpisywania dokumentów, zwróć przede wszystkim uwagę na umowę o zachowanie poufności, od której powinieneś rozpocząć cały proces sprzedaży firmy zainteresowanemu kupcowi. Wsparcie profesjonalnego doradcy chroni zwykle od sprzedaży firmy nieuczciwemu inwestorowi, ponieważ jest on w stanie bez większego problemu sprawdzić wiarygodność finansową kupca oraz jego zdolność do skutecznego domknięcia transakcji.

 

6. Zaufaj doświadczonemu doradcy

 

Brak dodatkowego wsparcia doradcy może wywołać wiele problemów w trakcie sprzedaży, na które nie będziesz przygotowany. Prawdopodobnie będą dla Ciebie uciążliwe i ciężkie do zażegnania. Są to jednak kłopoty, które Twój doradca zna na wylot i będzie wiedział jak sobie z nimi poradzić szybko i bezboleśnie.

 

Doradca maksymalnie ułatwi także wynegocjonowanie możliwie najlepszych dla Ciebie warunków sprzedaży, jednak przede wszystkim zmniejszy do minimum wysiłek, jaki musiałbyś włożyć w transakcję prowadzoną na własną rękę.